Iedereen kent het wel van de snelweg, die grote grijze balken langs de rand van de weg. Oogt in principe normaal, aangezien ze overal te vinden zijn. Maar waar zijn die lompe dingen eigenlijk voor? Het antwoord is eigenlijk simpel: veiligheid. Dan zou je denken, puur voor degene die erin rijdt met zijn auto, maar niks is minder waar. De vangrails zijn er niet alleen om de persoon in de auto te beschermen, maar ook zeker alles wat er achter de vangrails te vinden is. Soms is dit de andere kant van de snelweg, of een fietspad, een wegrestaurant of een wandelpad. Hier zijn natuurlijk allemaal andere mensen te vinden, en die moeten ook worden beschermd indien er een auto van de weg vliegt. Dit noemen we aanrijdbeveiliging, mensen worden beschermd tegen het gevaar om aangereden te worden.
Andere manieren om de snelweg veiliger te maken
Naast dat het belangrijk is om ernstige schade te voorkomen bij een ongeluk, is het natuurlijk nog belangrijker om te proberen het ongeluk te voorkomen. Wanneer de oorzaak zo goed als weg is, hoeft er natuurlijk minder zorgen te worden gemaakt over de gevolgen. Daarom is een goede eerste stap al om de maximale snelheid te verminderen. Dit zorgt ervoor dat gevaarlijk rijgedrag minder wordt gestimuleerd, en dat een eventuele botsing veel minder impact heeft. Lang niet iedereen zal het natuurlijk eens zijn met deze maatregel, maar het is nou eenmaal wel een stuk veiliger. In Nederland is sinds een tijdje al de snelheid omlaag geschroefd, echter niet met het motief om de snelweg veiliger te maken, maar om het milieu te beschermen. Het blijken nu dus eigenlijk twee vliegen in één klap te zijn. Er zijn naast het voorkomen natuurlijk ook nog alternatieven voor de vangrails zelf. In België zien we bijvoorbeeld heel veel betonnen muurtjes naast de snelwegen. Ook deze dienen als aanrijdbeveiliging. Ze zijn echter een stuk gevaarlijker voor de autobestuurder die erin terechtkomt. Beton is namelijk een hard materiaal, en zal dus totaal niet meebewegen met de auto. Het gevolg is dat alle impact op de auto zelf terecht zal komen, en dus op de bestuurder. Dit zorgt voor vele dodelijke ongelukken op de snelweg. Niet een al te best alternatief dus, als je het mij vraagt. Daarom worden er zoveel mogelijk vangrails gebruikt, en ook in België zijn ze het beton op veel plekken al aan het vervangen.
Aanrijdbescherming ook op andere plekken
Natuurlijk is de snelweg niet de enige plek waar risico is op ongelukken. Ook bij normale wegen of zelfs parkeerplekken bestaat het risico dat een auto net even te ver doorschiet. Daarom zijn er ook aanrijdbescherming onderdelen voor deze plekken. Zo kan men kiezen voor een aanrijbeveiliging kolom, deze worden geplaatst en zullen ook auto’s tegen kunnen houden die op minder hoge snelheid uit de bocht schieten. Op deze manier kan een terrein dus beschermd worden. Naast kolommen zijn er ook afschermpalen. Dit zijn paaltjes die men ook wel eens op het fietspad tegenkomt. Deze worden dus zowel gebruikt voor aanrijdbeveiliging, maar ook om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat auto’s ergens niet in mogen en/of kunnen. Verschillende functies dus!